Show simple item record

dc.contributor.advisorGómez Garzaran, Eduardo es
dc.contributor.authorMuñoz Verdú, Elena
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras es
dc.date.accessioned2025-11-26T17:09:42Z
dc.date.available2025-11-26T17:09:42Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/80107
dc.description.abstractThe Content and Language Integrated Learning (CLIL) approach is presented as an innovative methodology that integrates content and foreign language learning simultaneously. In this context, educational escape rooms have emerged as an effective proposal that aims to address classroom dynamics by including gamified elements and other methodologies such as cooperative learning and problem-based learning (PBL). In the CLIL approach, specifically, educational escape rooms provide an interactive scenario for students who must solve a series of puzzles, challenges, or activities related to the content covered while reinforcing foreign language learning. For this reason, this dissertation addresses the hypothetical introduction of the educational escape room into the first-year secondary school History curricula following a CLIL approach. This would be accomplished through the creation of a didactic proposal based on the dimensions of life in Ancient Rome: society, politics, economics, art and religion. Through this proposal, students would be immersed in the heart of Rome, where they would encounter a mysterious character whose identity, they would have to reveal by following a series of clues that would lead to the resolution of the final mystery. Thus, the aim of this proposal would be to demonstrate the effectiveness of the educational escape room in the CLIL approach in terms of improving content acquisition in the subject of History and developing communication skills in a foreign language, in this case, English.es
dc.description.abstractEl enfoque AICLE o Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (CLIL, por sus siglas en inglés) se presenta como una metodología innovadora que integra el aprendizaje de contenido y lengua extranjera de manera simultánea. En este contexto, los escape rooms educativos han emergido como una propuesta eficaz que pretende abordar la dinámica del aula mediante la inclusión de elementos gamificados y de otras metodologías como el aprendizaje cooperativo y el aprendizaje basado en problemas (ABP). En el enfoque AICLE, en concreto, los escape room educativos proporcionan un espacio interactivo para el alumnado que se ve capaz de resolver una serie de acertijos, retos o actividades sobre el contenido abordado mientras refuerza el aprendizaje de lenguas extranjeras. Por este motivo, el presente trabajo aborda la introducción del escape room educativo en el currículo de Historia de primero de la ESO siguiendo el enfoque AICLE. Este proceso se lleva a cabo mediante la creación de una unidad didáctica basada en las dimensiones de la vida en la Antigua Roma: la sociedad, la política, la economía, el arte y la religión. A través de esta, los estudiantes se sumergen en las calles de Roma donde conocen a un personaje misterioso cuya identidad deben revelar con ayuda de una serie de pistas que conducirán a la resolución del misterio final. El objetivo de esta unidad es demostrar la efectividad del escape room educativo en el enfoque AICLE en cuanto a la mejora de adquisición de contenidos en la asignatura de Historia y el desarrollo de habilidades comunicativas de una lengua extranjera, en este caso, de inglés.es
dc.description.sponsorshipDepartamento de Filología Inglesaes
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.classificationCLILes
dc.subject.classificationEducational escape roomes
dc.subject.classificationEnglish as a foreign languagees
dc.subject.classificationCommunicationes
dc.subject.classificationSkillses
dc.subject.classificationCooperative learninges
dc.subject.classificationAICLEes
dc.subject.classificationEscape room educativoes
dc.subject.classificationInglés como lengua extranjeraes
dc.subject.classificationHabilidadeses
dc.subject.classificationComunicativases
dc.subject.classificationAprendizaje cooperativoes
dc.titleThe Escape Room: An Educational Tool in the CLIL Approaches
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises
dc.description.degreeMáster Universitario en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomases
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.subject.unesco5701.11 Enseñanza de Lenguases


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record