Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/23712
Title: El proceso de creación de juegos de golpeo y fildeo mediante la hibridación de modelos de enseñanza
Authors: Méndez Giménez, Antonio
Editors: Ediciones Universidad de Valladolid
Issue Date: 2011
Citation: Agora para la educación física y el deporte, 2011, N.1, pags.55-85
Abstract: The initial occasional experiences designed to promote the invention of games by the students in physical education settings have evolved towards the creation of more structured and extensive teaching units. In the design of these new units, teachers tend to use various teaching models in order to increase the educational potential and the desired results. In this article, we review the existing literature on the design of games and we show the elements of each instructional model that articulate our proposal. Finally,we present and comment an experience carried out with students of 1º ESO (first year of Secondary Compulsory Education), where studentswere invited to create sports games of hitting and fielding. Under the framework of the Sport Education Model, the structure of the teaching unit responded to an eclectic approach that emphasized understanding, cooperation and creativity.
Las experiencias puntuales dirigidas a la creación de juegos deportivos por el alumnado de Educación Física han dado paso a unidades didácticas más estructuradas y extensas abordadas bajo la combinación de varios modelos de enseñanza que permiten aumentar su potencial didáctico y multiplicar los resultados deseados. En este artículo realizamos una revisión de los trabajos dirigidos al diseño de juegos por el alumnado, mostramos los elementos de los modelos de enseñanza que articulan nuestra propuesta e informamos de una experiencia realizada con alumnado de 1º de ESO al que invitamos a crear juegos deportivos de golpeo y fildeo en una unidad didáctica estructurada bajo el marco del Modelo de "Sport Education" y a través de los enfoques de enseñanza comprensivo, cooperativo y creativo.
ISSN: 1578-2174
Language: spa
URI: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/23712
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Ágora para la educación física y el deporte - 2011 - Vol. 13-1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AEFD-2011-1-proceso-creación-juegos.pdf158,29 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

Suggestions
University of Valladolid
Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.5
UVa-STIC