Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/29650
Title: Misión paradójica: reeducar a jóvenes drogodependientes privados de libertad a través de la expresión corporal.
Authors: Quiralte Gómez-Comino, Sandra
Editors: Universidad de Valladolid. Facultad de Educación de Palencia
Tutor: Bores Calle, Nicolás Julio
Issue Date: 2017
Degree : Grado en Educación Social
Abstract: Reeducar y reinsertar en los Centros Penitenciarios puede parecer una paradoja si pensamos que lo más valioso del ser humano es su libertad. Para ello, se vinculan dos términos que no son fáciles de definir: Educación Social y Expresión Corporal. Utilizando esta última como una herramienta pedagógica alternativa a lo existente. En este marco se desarrolla una propuesta de intervención socioeducativa llevada a cabo con jóvenes drogodependientes en un Centro Penitenciario. Tras un análisis exhaustivo de la experiencia de intervención se sienta la base de un futuro proyecto de Educación Social, profundizando en el mismo campo de estudio y abriendo nuevos espacios educativos que busquen la transformación social.
Re-education and reintegration in prisons may seem a paradox because of different risk factors found throughout this analysis. The following end-of-grade work reflects on using as a socio-educational tool the corporal expression as an alternative, being considered if it can be useful in the process of reinsertion and re-education of these young people, creating new educational spaces in a center of imprisonment. Throughout the document, a small proposal of socio-educational intervention carried out in the Penitentiary Center is developed, using corporal expression as the main tool. After an in-depth analysis of the intervention experience, some brushstrokes of a future Social Education project are presented, following the same field of study and opening doors to new educational spaces.
Keywords: Toxicómanos-Rehabilitación
Asistencia social
Classification: Reinserción
Reeducación
Educación Social
Expresión Corporal
Emociones
Sentimientos
Espacios educativos
Language: spa
URI: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/29650
Rights: info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Appears in Collections:Trabajos Fin de Grado UVa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFG-L1958.pdf97,05 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Suggestions
University of Valladolid
Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.5
UVa-STIC