Skip navigation
Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/34219
Título: El discurso narrativo en la lengua de los medios. Aplicación didáctica en 2º de la ESO
Autor: Cerezales Franco, Cristóbal Fidel
Editor: Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras
Director o Tutor: Carrera de la Red, Micaela
Zamora Salamanca, Francisco
Año del Documento: 2018
Titulación: Máster en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
The Spanish Language and Literature is nourished daily from multiple sources: books, digital texts and of course the media. The narrative and journalistic texts, which coincide in many ways, are indispensable tools for teaching didactics an grammar. Under this premise I have elaborated a proposal for the 2nd year of ESO in which through a corpus of different sports reviews students will be capable to reforce contents such as reading comprehension, oral and written expression, the recognition of grammatical categories, the identification of the subject and the predicate or the understanding of the different functions of the language or the elements of communication. These concepts are all include in the compulsory curriculum for this course and are intended to be consolidated with the activities of this Master´s Thesis. From a new approach, I have taken advantage of the values of sports as a starting point to work in a cooperative and meaningful way on a new and ambitious educational project that seeks to attract the attention of students with texts that were used to ignored in the classroom. Sacrifice, effort, teamwork, equality, relevance, protagonism and success of women are, among others, qualities that united athletes and sports reviews, that narrate their achievements and failures. Learning from these articles and most important, with them, has been the ultimate goal of this proposal.
Resumen: La Lengua Castellana y Literatura se nutre a diario de múltiples fuentes: libros, textos digitales y por supuesto medios de comunicación. Los textos narrativos y los periodísticos, que coinciden en muchos aspectos, se muestran como unas herramientas indispensables para la enseñanza de la didáctica y la gramática. Bajo esa premisa he elaborado una propuesta para 2º de la ESO en la que a través de un corpus de diferentes crónicas deportivas los alumnos podrán reforzar contenidos tales como la comprensión lectora, la expresión oral y escrita, el reconocimiento de las categorías gramaticales, la identificación del sujeto y el predicado o el entendimiento de las diferentes funciones del lenguaje o los elementos de la comunicación. Conceptos todos incluidos en el currículo obligatorio para este curso y que se pretenden consolidar con las actividades de este Trabajo de Fin de Máster. Desde un nuevo enfoque, he aprovechado los valores del deporte como punto de partida para trabajar de forma cooperativa y significativa en un proyecto educativo novedoso y ambicioso que busca atraer la atención del alumnado con textos otrora ignorados en el aula. Sacrificio, esfuerzo, trabajo en equipo, igualdad, relevancia, protagonismo y éxito de la mujer son, entre otras, cualidades que aúnan los deportistas y las crónicas que narran sus logros y sus fracasos. Aprender de estas crónicas y lo más importante, con ellas, ha sido el objetivo final de esta propuesta.
The Spanish Language and Literature is nourished daily from multiple sources: books, digital texts and of course the media. The narrative and journalistic texts, which coincide in many ways, are indispensable tools for teaching didactics an grammar. Under this premise I have elaborated a proposal for the 2nd year of ESO in which through a corpus of different sports reviews students will be capable to reforce contents such as reading comprehension, oral and written expression, the recognition of grammatical categories, the identification of the subject and the predicate or the understanding of the different functions of the language or the elements of communication. These concepts are all include in the compulsory curriculum for this course and are intended to be consolidated with the activities of this Master´s Thesis. From a new approach, I have taken advantage of the values of sports as a starting point to work in a cooperative and meaningful way on a new and ambitious educational project that seeks to attract the attention of students with texts that were used to ignored in the classroom. Sacrifice, effort, teamwork, equality, relevance, protagonism and success of women are, among others, qualities that united athletes and sports reviews, that narrate their achievements and failures. Learning from these articles and most important, with them, has been the ultimate goal of this proposal.
Palabras Clave: Lengua Castellana
Educación Secundaria
Proyecto
Propuesta Didáctica
Spanish Language
High School
Educational Project
Didactic Proposal
Departamento: Departamento de Lengua Española
Idioma: spa
URI: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/34219
Derechos: info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones:Trabajos Fin de Máster UVa

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción TamañoFormato 
TFM_F_2018_28.pdf400,73 kBAdobe PDFThumbnail
Visualizar/Abrir

Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons Creative Commons

Comentarios
Universidad de Valladolid
Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.5
UVa-STIC