• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79819

    Título
    El uso de la música popular urbana en el aula de secundaria a través del rock y el pop. Aplicación práctica
    Autor
    Pérez Tolivia, María Luisa
    Director o Tutor
    Valles del Pozo, María JoséAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2025
    Titulación
    Máster Universitario en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
    Abstract
    Este Trabajo de Fin de Máster presenta una experiencia de aula y analiza el uso de la música popular urbana, concretamente el rock y el pop, como recurso didáctico en la educación secundaria. A partir de una situación de aprendizaje aplicada en 2ºESO, se evalúa si estos géneros pueden facilitar el aprendizaje del lenguaje musical por su cercanía cultural y musical con el alumnado. El trabajo combina una revisión teórica y una propuesta práctica con actividades auditivas, interpretativas y digitales. Se observa un efecto positivo significativo en la motivación y la participación del alumnado, lo que apoya el valor educativo de los géneros trabajados, evidenciando su potencial para enriquecer el proceso de enseñanza-aprendizaje y fomentar una actitud más activa e implicada por parte del estudiantado.
     
    This Master's Thesis presents a classroom experience and analyzes the use of popular urban music, specifically rock and pop, as a teaching resource in secondary education. Based on a learning situation implemented in the second year of compulsory secondary education (2ºESO), it evaluates whether these genres can facilitate the learning of musical language due to their cultural and musical proximity to students. The work combines a theoretical review with a practical proposal involving listening, performance, and digital activities. A significant positive effect is observed in students’ motivation and participation, supporting the educational value of the genres explored and highlighting their potential to enrich the teaching-learning process and to foster a more active and engaged attitude among learners.
    Materias Unesco
    6203.06 Música, Musicología
    Palabras Clave
    Música popular urbana
    Rock y pop
    Educación secundaria
    Adolescencia
    Identidad musical
    Urban popular music
    Rock and pop
    Secondary education
    Adolescence
    Musical identity
    Departamento
    Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79819
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Máster UVa [7521]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFM_F_2025_143.pdf
    Tamaño:
    1.929Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10