Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/10372
Title: Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida en Educación Superior
Authors: Hamodi Galán, Carolina
López Pastor, Víctor Manuel
López Pastor, Ana Teresa
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación
Description: Producción Científica
Citation: Revista Perfiles Educativos, 2015, 147(37), p. 146-161
Abstract: ABSTRACT: In this article we present a review of the literature in Spanish on formative and shared assessment of learning at the university level in relation to the means, techniques, and instruments of such assessment. The main results suggest that there is some confusion in the use of terms such as “instruments,” “tools,” “techniques,” “devices,” etc. (at times different terms are used to refer to the same concept or the same term to refer to different concepts and practices; terms are used interchangeably, creating confusion among them), without following a clearly defined classification. Finally, we present a proposed conceptual framework for referring to the “means,” “techniques", and “instruments” of formative and shared assessment in higher education, precisely defining the associated terminology.
RESUMEN: En este trabajo presentamos una revisión de la literatura en español sobre la evaluación formativa y compartida del aprendizaje en el nivel universitario referente a los medios, técnicas e instrumentos de dicha evaluación. Los principales resultados apuntan a que a existe una cierta confusión en la utilización de términos como “instrumentos”, “herramientas”, “técnicas”, “dispositivos”, etc. (en ocasiones se utilizan diferentes términos para referirse a un mismo concepto, o bien, el mismo término para referirse a conceptos y prácticas diferentes; se enumeran entremezclados, confundiendo unos con otros); y que no se sigue una clasificación claramente delimitada. Finalmente, se presenta una propuesta de marco conceptual para hacer referencia a los “medios”, “técnicas” e “instrumentos” de evaluación formativa y compartida en educación superior, definiendo de manera precisa la terminología asociada.
Keywords: Evaluación formativa
Medios de evaluación
Evaluación compartida
Técnicas de evaluación
Instrumentos de evaluación
Terminología
Formative assessment
Shared assessment
Means of assessment
Assessment techniques
Assessment instruments
Terminology
ISSN: 0185-2698
Peer Review: SI
Language: spa
URI: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/10372
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:DEP68 - Artículos de revista

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hamodi et al. 2015. Medios, técnicas e Instrumentos de EFyC. Perfiles educativos.pdfHamodi, C., López, V. L., López, A. T. (2015). Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida en Educación Superior311,78 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

Suggestions
University of Valladolid
Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.5
UVa-STIC