• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79898

    Título
    El pensamiento crítico en el aula de música en Secundaria: propuesta de actividades
    Autor
    Hernando Martín, Noelia
    Director o Tutor
    Valles del Pozo, María JoséAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2025
    Titulación
    Máster Universitario en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
    Abstract
    En un mundo cada vez más influenciado por las redes sociales, la inteligencia artificial y la sobreabundancia de información, resulta fundamental formar a los jóvenes con un pensamiento crítico que les permita enfrentar los retos cotidianos, desarrollando habilidades de análisis, comprensión y reflexión. El presente trabajo ofrece una introducción al pensamiento crítico, explorando diferentes metodologías para fomentarlo en las aulas de secundaria, junto con una propuesta de actividades diseñadas para ese propósito. Todo ello se enmarca dentro de la asignatura de música y está respaldado por la normativa educativa vigente, adaptándose a sus contenidos. El estudio se desarrolló mediante la recopilación de información proveniente tanto de fuentes académicas como no académicas, así como el análisis de aplicación de metodologías ya existentes.
     
    This paper offers an introduction to critical thinking, exploring different methodologies to foster critical thinking in secondary school classrooms, together with a proposal of activities designed for that purpose. All this is is framed within the subject of music and it is supported by the current educational educational regulations in force, adapting to its contents. The study was developed through the information from both academic and non-academic sources, as well as the analysis of theacademic sources, as well as the analysis of case studies and similar methodologies already published already published. In a world increasingly influenced by social by social networks, artificial intelligence and the overabundance of information, it is essential to information, it is essential to train young people to think critically in order to face the critical thinking that allows them to face daily challenges, developing skills of analysis skills of analysis, comprehension and reflection.
    Materias Unesco
    6203.06 Música, Musicología
    Palabras Clave
    Secundaria, Música
    Pensamiento crítico
    Actividades educativas
    Secondary school
    Music
    Critical thinking
    Educational Activities
    Departamento
    Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79898
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Máster UVa [7521]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFM_F_2025_119.pdf
    Tamaño:
    1.237Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10