• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo UVaDOCComunidadesPor fecha de publicaciónAutoresMateriasTítulos

    Mi cuenta

    Acceder

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    Compartir

    Ver ítem 
    •   UVaDOC Principal
    • PRODUCCIÓN CIENTÍFICA
    • Departamentos
    • Dpto. Pedagogía
    • DEP54 - Artículos de revista
    • Ver ítem
    •   UVaDOC Principal
    • PRODUCCIÓN CIENTÍFICA
    • Departamentos
    • Dpto. Pedagogía
    • DEP54 - Artículos de revista
    • Ver ítem
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/80077

    Título
    Spanish universities in the Shanghai ranking in education (2022–2024)
    Autor
    Estrada Molina, OdielAutoridad UVA
    Mora-Jaureguialde, Begoña
    Ignacio, Aguaded
    Año del Documento
    2025-09-03
    Editorial
    Springer Nature
    Descripción
    Producción Científica
    Documento Fuente
    Journal Of New Approaches In Educational Research, vol. 14, 20
    Resumen
    This study examines the methodologies of the Shanghai Ranking from 2022 to 2024 and their impact on the Education category. Using a multiple case study with a qualitative and comparative approach based on documentary analysis, it evaluates changes in the indicators and their influence on the positioning of Spanish universities. A change toward more quality-oriented indicators is identified, such as the removal of the "Number of papers" indicator and the introduction of "World-Class Faculty" in 2024. However, these methodologies limit the evaluation of disciplines like Education, where local impact and qualitative approaches are essential. The article proposes strategies to balance the production of globally impactful research with local relevance and improving the competitiveness of universities with fewer resources. It concludes that while the changes in the ranking foster global excellence, it is crucial to adapt the indicators to better reflect the contributions of disciplines like Education. Future research directions are also suggested, focusing on the qualitative impact of rankings on local educational development.
    Palabras Clave
    Science policy
    Higher education
    ShanghaiRanking
    Comparative analysis
    Evaluation
    Education
    ISSN
    22547339
    Revisión por pares
    SI
    DOI
    10.1007/s44322-025-00042-z
    Patrocinador
    Proyecto I+D “Investigación, diseño e implementación de una propuesta curricular para la formación del profesorado en alfabetización mediática en el contexto euroamericano” de la Convocatoria de Proyectos de Generación de Conocimiento 2023 (código PID2023‑146288NB‑I00) del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades de España.
    Version del Editor
    https://link.springer.com/article/10.1007/s44322-025-00042-z
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/80077
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Derechos
    openAccess
    Aparece en las colecciones
    • DEP54 - Artículos de revista [155]
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros en el ítem
    Nombre:
    s44322-025-00042-z.pdf
    Tamaño:
    1.081Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10